Krajoznawcze Spotkania Rodzinne - Spotkanie XVI. Krajoznawcze Spotkania Rodzinne - Spotkanie XVI

Spotkanie XVI - Władysławowo

WŁADYSŁAWOWSKIE WSPOMNIENIA

Dzień pierwszy:

- tym razem miejscem XVI KSR „Gosia zaprasza na Kaszuby” było Władysławowo. Gościli nas w swoim urokliwym pensjonacie „Pomorzanka”
pp. Ewa i Grzegorz Turscy. Po zakwaterowaniu i obfitej obiadokolacji wyruszyliśmy na spacer po mieście.
Jako pierwsze zwiedziliśmy Centrum Pamięci Generała Hallera i Błękitnej Armii. Z jego historią, zbiorami i pamiątkami po generale, zapoznał nas P. Józef Roszman. Punktem zwrotnym w historii Władysławowa była wizyta Józefa Hallera 11 lutego 1920 roku, w dzień po zaślubinach Polski z morzem.

Dzisiaj Władysławowo to jedno z bardziej atrakcyjnych wczasowisk na polskim wybrzeżu. Jest tu największy port rybacki z 1938 roku. Niewątpliwą atrakcją miasta jest kościół pw. Wniebowzięcia NMP. Świątynia o interesującej bryle i witrażach uchodzi za perłę architektury lat 1960-1970.
Następnie przeszliśmy w kierunku morza „Aleją Gwiazd”, znanych polskich sportowców, olimpijczyków oraz trenerów.
Spotkanie przy ognisku odbyło się na terenie przyległym do pensjonatu, gdzie czekała nas pierwsza z niespodzianek, przygotowana przez Gosię i Bogdana Gwizdków. Był to kabaret „KUNDA” z Wejherowa. Wykonawcy ubawili nas piosenkami, dowcipami i skeczami wykonanymi gwarą kaszubską.

Dzień drugi:

- to krajoznawcza wycieczka autokarowa po Ziemi Kaszubskiej.
Zaczęliśmy od zwiedzania XVII-wiecznego zamku Krokowa, położonego w sercu północnych Kaszub, będącego na przestrzeni 700 lat gniazdem rodowym jednej z najstarszych rodzin kaszubskich – Krokowskich. Obecnie, to Kaszubskie Centrum Kultury Krokowa i hotel.

Kolejnym punktem na naszej trasie to kompleks „Kaszubskie Oko” w gminie Gniewino nad jeziorem Żarnowieckim, z wieżą widokową przypominającą klepsydrę. Wysokość wieży z iglicą to 44 m. Platforma widokowa wieży znajduje się na wysokości 36 m. Można się na nią dostać windą, albo pokonać 212 schodów. Z wieży przepiękny widok na polodowcowe, rynnowe jezioro o powierzchni 1.470 ha i 121 mln m3 wody. To również największa w Polsce elektrownia szczytowo-pompowa oddana do użytku w 1983 roku.
Następnie zatrzymaliśmy się przy Kaszubskiej Wieży Widokowej im. Jana Pawła II. Po licznych schodach wspięliśmy się na wieżę położoną na szczycie Wieżycy 328,6 m n.p.m., z której podziwialiśmy rozległe widoki.

Na zakończenie naszej krajoznawczej wycieczki dotarliśmy do Centrum Edukacji i Promocji Regionu ulokowanego w Szymbarku. A tu same atrakcje: obchody Światowego Dnia Sybiraka, najdłuższa deska świata /36,83 m – rekord z roku 2002/, dom „do góry nogami”, zabytkowy kościółek, dom harcerza, chata kaszubska, dom trapera, największy fortepian oraz inne atrakcje. Oprowadzający nas szymbarski przewodnik zapoznał nas śpiewająco /dosłownie/ z abecadłem kaszubskim, zwanym też alfabetem lub nutami kaszubskimi. Ta dziwna pieśń brzmiąca zabawnie, dawniej spełniała niezwykle ważną rolę. Strzegła przed zapomnieniem rodzinnej mowy, którą tępił pruski germanizator. Można było też posłuchać kapeli kaszubskiej, przygrywającej na ludowych instrumentach, delektując się smakiem piwa „Kaszubsko Koruna „ z miejscowego browaru oraz podjadając miejscowe przysmaki.

Na zakończenie tego intensywnego dnia odbyło się spotkanie z piosenką w wykonaniu gdańskiego barda Andrzeja Starca, goszczącego w naszym gronie wraz z kolegą. Panowie zaprezentowali nam swoje ballady. Naszym wspólnym śpiewom nie było końca. Wspominano także wcześniejsze Spotkania oglądając przeźrocza i zdjęcia. Późną nocą, kto jeszcze nie spał, poszliśmy na spacer brzegiem morza, które tej letniej jeszcze pory było ciepłe i spokojne, a niebo pełne świecących gwiazd.

Dzień trzeci:

- Dzień ten zaskoczył nas poranną zmianą pogody – deszczem. Ale takim piechurom, jak nasza sprawdzona grupa, żadna pogoda nie przeszkadza. W towarzystwie parasolek i peleryn, spacerkiem po Władysławowie, mijając po drodze Olimpijski Ośrodek Sportu w Cetniewie, dotarliśmy do Wąwozu Chłapowskiego, zwanego też Doliną Chłapowską albo Rudnikiem /od dużej ilości związków żelaza/. Jest to krajobrazowy rezerwat przyrody utworzony w 2000 roku, położony w północnej części Kępy Swarzewskiej, niedaleko miejscowości Chłapowo. Długość wąwozu wynosi ok. 500 m, nachylenie zboczy sięga 40 st. Spacerując malowniczą doliną możemy podziwiać piękno nienaruszonej przyrody oraz unikatowe okazy fauny i flory.

Podczas naszego pobytu na Ziemi Kaszubskiej jej historię przekazywał nam nieoceniony przewodnik P. Krzysztof Szumański z Gdańska, za co Mu serdecznie dziękujemy.

Notatkę sporządzono wg wpisu w kronice